P. Nieboer, M. Huiskes
Vrijdag 17 mei 2019
9:16 - 9:24u
in Zaal 83
Categorieën: Algemene chirurgie, Vrije voordracht (V)
Parallel sessie: V16 Algemeen 2
Introductie
Opleiders proberen telkens de juiste balans te vinden tussen het bewaken van het resultaat van de behandeling en het gunnen van autonomie. Onvoldoende autonomie gunnen is demotiverend voor AIOS; teveel autonomie tast het zelfvertrouwen van AIOS aan. Het probleem is dat men nauwelijks begrijpt hoe opleiders tijdens operaties autonomie reguleren.
Methode
Alle verbale en non verbale initiatieven die zes verschillende opleiders gebruikten om de autonomie van AIOS te reguleren tijdens een gestandaardiseerde operatieve ingreep werden vastgelegd met videocamera's uit drie verschillende richtingen. Deze werden vervolgens één voor één getranscribeerd, geïdentificeerd, geanalyseerd en uiteindelijk gecodeerd als strategieën volgens de gevalideerde onderzoeksmethode van conversatie analyse. Hoe, wanneer en hoe vaak individuele opleiders autonomie reguleerden werd vastgelegd in de tijd.
Resultaten
Opleiders bleken consistent acht verschillende strategieën te hanteren om autonomie te reguleren. Enerzijds reguleerden zij besluitvorming tijdens motorische handelingen van de AIOS: Ondersteunen, monitoren, aanpassen en stoppen van handelingen. Anderzijds reguleerden zij besluitvorming voorafgaande motorische handelingen: Exploreren, suggereren en voorschrijven van handelingen. Tenslotte namen opleiders tijdelijk of definitief handelingen over.
Van elke opleider werd vervolgens een profiel samengesteld door de toegepaste strategieën in het beloop van de procedure weer te geven. Zodoende zijn unieke vingerafdrukken van de zes opleiders verkregen.
Conclusie
Deze studie heeft de impliciete strategieën van opleiders om autonomie te reguleren tijdens operatieve procedures geïdentificeerd. Vingerafdrukken van opleiders maken karakteriseren, evalueren en vergelijken van opleidersgedrag nu mogelijk. Ze kunnen individuele feedback aan opleiders ondersteunen, onderzoek naar "best practices" mogelijk maken en gebruikt worden voor training programma's voor opleiders.